Nooteboom Academy® start samenwerking met V-TAS opleidingen voor cursussen Code95 en Chauffeur Exceptioneel Transport

V-TAS opleidingen uit Bladel en Nooteboom Trailers starten een exclusieve samenwerking voor specifieke trainingen en cursussen gericht op het uitzonderlijk wegvervoer. De nadruk ligt hierbij op Code95 alsmede ook opleidingen Chauffeur Exceptioneel Transport. De lesprogramma’s zijn ontwikkeld in samenwerking met V-TAS, hetgeen heeft geresulteerd in een breed pakket aan gerichte opleidingen voor het exceptioneel vervoer. Het portfolio telt inmiddels 13 cursussen waaruit de chauffeur kan kiezen, variërend van 1-daagse tot 4-daagse cursussen waarmee de chauffeur van 7 tot maximaal 28 Code95 uren krijgt toegekend.

Waarom de Nooteboom Academy?
Robert Nijhuis, directeur Sales & Services Nooteboom Trailers over deze beslissing: “Wij willen onze klanten steeds meer een totaalpakket kunnen bieden, met als doel het bieden van de laagste operationele kosten (Total Cost of Ownership) voor onze klanten. De chauffeur als gebruiker van een oplegger heeft een grote invloed op de reparatie- en onderhoudskosten. Met een goede opleiding kunnen we bijdragen in het verlagen van de onderhoudskosten. Maar ook veiligheidsaspecten, waaronder ladingzekering, zullen uitgebreid aan de orde komen.”

Internationaal
Robert Nijhuis: “We beginnen met de Nooteboom Academy® in Nederland en België, maar uiteindelijk gaan we de cursussen ook in andere talen geven. Het doel is om de Nooteboom Academy® uit te rollen naar andere landen binnen Europa.”
​De cursussen van de Nooteboom Academy® bestaan uit een theorie- en een praktijkdeel, waar de cursisten de opgedane kennis ook direct in de praktijk kunnen toetsen. Robert Nijhuis: “Vanwege het tekort aan chauffeurs komen we steeds vaker jonge, onervaren chauffeurs tegen die met complex materieel aan het werk moeten gaan. Onze klanten hebben belang bij goed opgeleide chauffeurs. Met de Nooteboom Academy proberen we daar een bijdrage aan te leveren.”

Over V-Tas
John van Oers, directeur V-TAS: ‘’In de circa 20 jaren die V-TAS actief is in het opleiden van vakmensen in het horizontale en verticale transport hebben wij een schat aan ervaring en expertise opgedaan. Hierdoor zijn wij bij uitstek in staat u optimaal te adviseren bij het maken van een keuze van een passende opleiding.”
​De opleidingen van V-TAS hebben dankzij hun praktische karakter een duidelijke meerwaarde.  John: “Onze instructeurs en trainers hebben zelf ruime ervaring in het exceptionele transport en begrijpen dus welke situaties de chauffeurs dagelijks tegenkomen op de weg en tijdens het laden en lossen op de bouw, petrochemie, en industrie. Dát is het uitgangspunt van onze opleidingen. Daardoor pas je wat je leert ook daadwerkelijk makkelijker toe in de praktijk. Daardoor verhoogt de efficiëntie, de veiligheid én de kwaliteit van het werk”.

Van praktijk naar theorie
Daarbij hanteren zowel V-TAS alsmede de Nooteboom Academy® een bijzonder uitgangspunt. John: “We werken vanuit praktijk naar de theorie, al onze opleidingen zijn praktijkgericht en worden veelal op een van onze goed uitgeruste locaties en met actueel materieel gegeven. Zo hebben we ook een nieuwe hydraulisch gestuurde en uitschuifbare Nooteboom semidieplader aangeschaft. Dat motiveert cursisten enorm, omdat ze merken dat ze het geleerde direct in de praktijk kunnen toepassen. De theorie koppelen we nadrukkelijk aan de praktijk, zodat duidelijk wordt waarom je bepaalde dingen moet weten. Daarnaast speelt bewustwording een belangrijke rol. Werknemers moeten zich bewust zijn dat ze een eigen verantwoordelijkheid hebben met betrekking tot het materieel, het verkeer en de lading die zij vervoeren alsmede voor de veiligheid en kwaliteit van hun werk.”

Opleidingslocaties
De cursussen van de Nooteboom Academy® kunnen vanuit 14 locaties verspreid over Nederland worden gegeven. Daarnaast zijn er 2 locaties in België. De nieuwste aanwinst is het opleidingscentrum in Zwijndrecht, gevestigd op dezelfde locatie als de vestiging Nooteboom Trailer Service. Daarnaast kunnen de cursussen ook bij de klant op locatie worden gegeven.

Informatie
Voor meer informatie over het complete overzicht van de cursussen Code95 en Chauffeur Exceptioneel Transport kunt u contact met de Nooteboom Academy®, telefoon 085-1303914 of per email [email protected].