Wido investeert in Nooteboom EURO-PX dieplader voor transport tiny houses

Wido in Nijmegen nam onlangs een 2-assige Nooteboom dieplader met pendelassen in gebruik, speciaal voor het vervoer van tiny houses. Deze EURO-PX dieplader werd op maat gebouwd volgens de eisen en wensen van Henk en Jan Heijting, de directie van Wido. Belangrijke eisen waren een zeer lage vloer en maximale wendbaarheid.

Treinstellen, zandwinninginstallaties, machines, complete installaties. Je kunt het zo gek niet bedenken of Wido heeft de expertise en het materieel in huis om de verhuizing van deze objecten, intern of extern, snel en flexibel te verzorgen. Zo ook het transport van de op dit moment zeer populaire tiny houses. ¨We maken deze woningen sinds ruim een jaar zelf met ons bedrijf Perfect Wood in Ressen en doen dit in opdracht van Weijers BTS. Onze orderportefeuille voor de bouw van deze kleine woningen zit al vol voor de komende anderhalf jaar. Iedere week leveren we er een af, veelal op campings of in natuurparken, zoals op de Veluwe¨, vertelt Henk Heijting. ¨Dat transport doe je niet met een gemiddelde dieplader. Speciaal hiervoor hebben we bij Nooteboom de voor ons perfecte trailer laten bouwen, een zogenoemde EURO-PX dieplader

De 4-assige Scania R540 is uitgerust met een Palfinger PK135.002 TEC 7 autolaadkraan met Jib en heeft een bereik van 29,8 meter.

Hoogte

Wido had de nodige eisen en wensen voor deze dieplader. Heijting: ¨Dat zat 'm niet zozeer in het gewicht, want de tiny houses wegen kant en klaar gemiddeld ´slechts´ vier ton. Het zat hem vooral in de hoogte van deze huizen, die als het om tweepersoons woningen gaat, 8 meter lang, 3,5 meter breed en 4 meter hoog zijn. Met een gewone dieplader met een hoogte van 50 centimeter kom je dan niet uit als je maximaal 4,25 meter hoog mag zijn als vrachtwagencombinatie. Voor ons is het dus belangrijk dat de laadvloer van die dieplader niet hoger is dan 25 centimeter om ons aan de toegestane hoogte te kunnen houden. Om over verhoogde overwegen en andere oneffenheden op ruwe terreinen te kunnen rijden kan door middel van de hydraulische vering de bodemvrijheid onder de laadvloer van de dieplader in hoogte worden aangepast, met een maximale hoogteslag van 60 cm

De Nooteboom EURO-PX met 2 pendelaslijnen en ultradunne uitschuifbare laadvloer

Vliegtuigwielen

Omdat zoals gezegd veel tiny houses op campings of buitengebied worden geplaatst, waar het moeilijk of onmogelijk manoeuvreren is met een dieplader, heeft Wido gekozen voor de uitvoering met pendelassen die een zeer grote stuuruitslag bieden. ¨Vanuit de cabine kan de chauffeur of eventueel de transportbegeleider met een draadloze afstandsbediening de assen van de dieplader bij zeer lage snelheid ook handmatig besturen. Zo kunnen ook zeer korte of haakse bochten op smalle weggetjes worden gemaakt. De 2-assige dieplader is hiervoor uitgerust met pendelassen, zoals ik ze noem vliegtuigwielen, die een stuuruitslag hebben van zo’n 60 en zo heel scherpe en korte bochten kunnen maken.¨De dieplader is uitgerust met een hydraulisch afneembare zwanenhals met buitenliggers. Deze zwanenhals is aan de achterzijde uitgerust met een extra kist voor het opbergen van materiaal dat veel wordt gebruikt, zoals spanbanden en kettingen. ¨De chauffeur hoeft dan niet steeds op het bovenste deel van de trailer te klimmen naar de kist die daar standaard zit. Ook hebben we de ruimte achterop de trailer, tussen zoals wij dat noemen de billen, dicht laten maken. Wij hebben deze ruimte niet nodig voor de objecten die we ermee vervoeren en deze ruimte open laten, betekent alleen maar vuil aantrekken. Bovendien kunnen we nu achterop ook nog lading meenemen als dat zo uitkomt.¨ De slechts 20 centimeter dunne vloer, een zogenaamde super shallow deck, van de dieplader is voorzien van een antislip-laag.

De Nooteboom EURO-PX met 2 pendelaslijnen en ultradunne uitschuifbare laadvloer

Scania

Als het aan Heijting ligt, blijft het niet bij alleen deze ene EURO-PX dieplader. ¨We groeien behoorlijk en ik verwacht dat er binnen niet al te lange tijd nog wel een paar Nooteboom 3-assers zullen volgen.¨ Op dit moment wordt de dieplader veelal gekoppeld achter de met autolaadkraan uitgeruste Scania. ¨Dit is inmiddels onze tweede Scania¨, zegt Heijting. ¨Ik ben eigenlijk vooral van de Volvo´s en mijn vader is een echte DAF-man, maar deze Scania bevalt uitstekend en is heel geschikt voor dit werk. Ook onze chauffeur Sicco die meestal op deze combinatie rijdt, is er zeer over te spreken.

De belangrijke eisen bij de keuze van de dieplader waren voor Wido een zeer lage vloer en maximale wendbaarheid. Nooteboom boodt hierbij de beste oplossing.

Wido bestaat uit twee bedrijven Wido Kraanverhuur en Wido Machineverhuizingen, beide zijn goed voor circa de helft van de omzet van het bedrijf. In totaal telt Wido, met vestigingen in Nijmegen en Doetinchem, ruim 60 medewerkers. Wido bestaat sinds 1958 en is indertijd opgericht door Henk Doornebal, de opa van Henk en Jan Heijting. In 1987 heeft zijn zoon Jan Heijting senior het bedrijf overgenomen en sinds een jaar runt de derde generatie het bedrijf. Daarbij is Jan vooral degene die zich bezighoudt met het kraanverhuur en is hij ook de eindverantwoordelijke voor de boekhouding. Henk richt zich met name op de inkoop en de projecten die Wido aanneemt en uitvoert. Het werkgebied ligt vooral in Nederland en Duitsland, maar ook in België en Frankrijk.

Noot voor de redactie (niet voor publicatie): Digitale foto’s zijn in hoge resolutie bijgevoegd en zijn vrij voor publicatie.